از دست این بلاگ اسکای!

من نمی فهمم اون سیستم قدیمی بلا گ اسکای چه مشکلی داشت ؟؟؟؟؟من همه نظرات رو تایید کردم جواب هم می دهم اما نمیاد....عجب گیری افتادم ها !!

به محض اینکه مشکلم با این سیستم جدید حل بشه و بتونم با بلاگ اسکای آشتی کنم ..مطالب جدی تری خواهم نوشت .....مدتی است به این می اندیشم حالا بعد از سالها روانشناسی خواندن ، چه تعریفی از روانشناسی دارم و می خواهم هر چه می دانم و باور دارم را مدون کنم .گر چه بر این باورم هنوز هم نمی توانم تعریفی شسته رفته از روانشناسی ارائه دهم به هر حال بخشی را اینجا می گذارم و بسیار مشتاق شنیدن نظر دوستان هستم از نوع روانشناس و غیر روانشناس!! .....

 

 از اعصار بسیار قدیم ، انسان و حالات روانی او از اشتغالات ذهنی فلاسفه ، هنرمندان و عوام بوده است . در دوران باستان ارسطو و افلاطون به رفتار اجتماعی توجه خاصی داشتند و حالا در قرن بیست و یکم، چگونگی فرایندهای ذهنی و شکل گیری رفتار  از مباحث مطرح در محافل علمی است .

 روانشناسی  و عقل سلیم ؟؟

مشکلات روحی چگونه بروز می کنند؟ چگونه می توان بر اضطراب و استرس غلبه کرد؟ چرا برخی از افراد اعتماد به نفس بالا و برخی از اعتماد به نفس کمتری برخورد دارند؟ میزان جسارت افراد و خطرپذیری آنها به چه عواملی بستگی دارد؟  معیارهای زیبایی در هر دوره ای چگونه شکل می گیرد و چه تاثیری بر جذابیت و دوستیابی دارد؟ چگونه باید کودکان را تریبت کرد؟

دختران با پسران چه تفاوتهایی دارند؟  سلامت روانی چیست ؟  

پرسشهایی که مطرح شد تنها بخش کوچکی از دغدغه ها و مسائلی است که روان شناسان به دنبال پاسخهای آنها هستند. اما این موضوعات فقط عناوین روانشناسی نیستند ، بلکه مشکلات و پرسشهای روزمره ماست . ما لحظه به لحظه در معرض پرسشهایی از این دست هستیم و بر اساس تجربه و دانش شخصی به آنها پاسخ می دهیم . همه ما درباره دیگران و دنیای اطرافمان نظریات معینی داریم و حتی پیرمردان و پیرزنانی که به مکتب هم نرفته اند می توانند راه حلهایی برای رفع مشکلات ارائه دهند و در مورد تفاوتهای دختران و پسران ساعتها بحث کنند. پس پاسخ روانشناسانه چه تفاوتی با پاسخهای دیگران دارد؟

پاسخ روانشناسان در حوزه روانشناسی علمی و پاسخ غیرروانشناسان در حوزه دانش عقل سلیم قرار می گیرد. عقل سلیم آن باور و دانش  مشترکی است که افراد عادی و اکثر مردم بدون مطالعات تخصصی از آن اطلاع دارند .گر چه دانش عقل سلیم و علم روانشناسی به هیچ وجه با یکدیگر متناقض نیستند  و اتفاقا فرضیه های علمی ریشه در دانش عقل سلیم دارند و بالعکس. اما ، همیشه نمی توان به دانش عقل سلیم اعتماد کرد. چرا؟

بیایید دانش عقل سلیم را در بوته آزمایش بگذاریم .سوالات زیر را به دیگر دوستان خود نشان دهید و جوابها را مقایسه کنید . فکر می کنید نتیجه چه باشد؟

از بین گزینه های زیر یکی را انتخاب کنید.

1-      فرزندان اول نسبت به فرزندان بعدی تمایل ( بیشتری - کمتری ) به معاشرت با دیگران دارند.

2-      افراد وقتی احساس اضطراب می کنند ترجیح می دهند ( تنها با دیگران ) باشند.

3-      ارویایی ها در ابراز هیجانات در مقایسه با مردم آفریقایی از حالات چهره ای بسیار ( متفاوتی مشابهی ) برخوردارند.

4-      اگر فرد شایسته ای مرتکب خطا شود ،  میزان محبوبیتش  (کمتر بیشتر ) می شود.

5-      بهترین روش برای کشف ریاکاری ، توجه بیشتر به حرکات ( صورت دستها و پاهای ) فرد است .

6-      اگر به کسی که از کاری لذت می برد پول بدهیم ، در آینده به دفعات (بیشتری-کمتری) آن کار را انجام خواهد داد .

این سوالات  نمونه کوچکی از مواردی هستند که روانشناسی و دانش عقل سلیم هر دو به آن پرداخته اند. جوابهای صحیح بر اساس تحقیقات  عبارتند از 1- بیشتری 2- با دیگران 3- مشابهی 4- بیشتر 5- دستها و پاها 6- کمتری . پاسخهای شما چه بودند؟ تا چه حد با پاسخهای علمی مطابقت داشتند؟  

نظرات 4 + ارسال نظر
شکوفه چهارشنبه 2 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 12:10 ق.ظ http://haramedelam.blogsky.com

سلام .. مریم جان بخاطر اینکه نظرات ظاهر بشه باید بعد از انتخاب تنظیمات بخش نظردهی باید قسمت فیلتر شدن نظرات را غیر فعال انتخاب کنی ..

وهم سبز چهارشنبه 2 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 02:55 ب.ظ http://vahmesabz.mihanblog.com

ازینکه خبرم کردی ممنونم . مطلب جالبی بود که تا حالا ندیده بودم عینشو . خوشحالم میشم اگه بازم آپ کردی خبرم کنی .

بهار دوشنبه 7 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 01:47 ب.ظ

سلام
برگشتم که تو این پست برات کامنت بذارم.راستشو بخوای من این متنو با اجازت برای خودم کپی کردم خیلی وقت بود که احساس نیاز می کردم به یه همچین جمع بندی.که تو خیلی عالی انجامش دادی.ممنون!.....راستی نمیدونم استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع است یا خیر؟....

راستش ..این جمع بندی اولش قرار بود یه مقاله بشه اما حالا خیلی طولانی تر شد و همش هم اینجا نیست خواستی تا اونجایی که نوشتم رو برات میل می کنم..
قراره اینا تویه مجله ای چاپ بشه ...می گم برات ....
والله در مورد کپی با ذکر منبع و بی ذکر منبع مجازه!اما منبع بگی خوب خوشحالتر می شم!!

روح پنج‌شنبه 5 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 12:45 ق.ظ http://mousaasgarian.blogfa.com

بلاگ مهیجی داری . پر از مطالب مفید...

اگه به بلاگم من هم سر بزنی خوشحال میشم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد