هوش چیست ؟ باهوش کیست ؟

همه ی توانایی های فکری  در انسان و گونه های پایین تر را هوش نامیده اند . از این نظر، هوش می تواند معادلی برای مجموعه ی تواناییهای ذهنی مانند  حل مسئله ،حافظه و غیره باشد.
گر چه هوش خوشه ای از تواناییهاست اما می توان آن را به عنوان توانایی سازگاری و درگیری موثر با محیط دانست . البته ، دست کم دو نوع سازگاری با محیط می توان تعریف کرد ، سازگاری که فرد خودش را تغییر می دهد و به عبارتی بدون دستکاری و مبارزه با محیط ، خود را وفق می دهد و  شرایط را می پذیرد ، نوع دیگری از سازگاری ، آن است که فرد محیط را بر اساس خواسته ها و تمایلاتش تغییر دهد ، گر چه مرز روشنی بین این دو نیست و در اکثر موارد ترکیبی از دو حالت به کار می رود ، اما به نظر می رسد ، در  سازگاری به شیوه ی تغییر  محیط در جهت خواسته ها و تمایلات ،توانمندی و هوش بیشتری به کار گرفته می شود .
شکارگری ، نیاز به توانایی شناخت مسیر و نقشه داشت . از این رو ، شکارگری نیز در روند تکامل هوش موثر بوده است . در روان شناسی تکاملی و اساسا در علم تکامل ، بقا و تولید مثل از مفاهیم کلیدی هستند .
۲/۵ میلیون سال پیش که نخستین اجداد ما ، ابزار های سنگی را به کار گرفتند ، به تدریج ، استفاده از ابزاز پیچیده تر شد و آنهایی که هوش استفاده از ابزار داشتند طبیعتا انتخاب شدند .
پس از شکارگری و ابزار گری ، زندگی اجتماعی در روند تکامل هوش موثر بوده است . زندگی گروهی به دلیل موفقیت در شکار و امکان تولید مثل ، راهبردی مناسب برای بقا بود . تقسیم کار هم نیز با زندگی کروهی آغاز شد . در گروه ، فرد علاوه بر درک دیگری باید بتواند رفتارها و هیجانات او را نیز پیش بینی کند . و در نتیجه ی زندگی گروهی ، فرایند ادراک و تفسیر پیچیده تر شد . در دوران مدرن با رشد فردگرایی تحولی در الگوهای زندگی گروهی ایجاد شد و با ظهور فردیت در این دوران ، روابط انسانی نیز تغییر کرد . ( در فرصت های بعدی بیشتر در این باره خواهم گفت . )  
در انتخاب جنسی ، هوش به عنوان صفتی جنسی تکامل یافت . هوش با رفتارهایی مانند سرگرم کردن و یا موفقیت در شکار رابطه داشت . از این رو زنان، در روند تکامل ، مردان باهوش را انتخاب کردند .
 اما ، به نظر من ، در جامعه ی ایرانی ما ، نه هوش که پول ، معیار برنده ی شدن در صحنه ی رقابت جنسی است . زنان ، مردان پولدار کم هوش را به مردان باهوش ترجیح می دهند، زیرا در شرایط امروزین ، پول نماد و ابزار دسترسی به منابع است .  به اصطلاح مرد خر پول می خواهند و کم هوش !!!و البته ،مردان هم تتها بر اساس معیارهای جنسی زنان خود را انتخاب می کنند  و هوش زن باید به اندازه ای باشد  که بتواند مرد را از نظر جنسی به حد کافی ارضا کند !!!! و بیشتر از آن هم نباید باشد  . مردان زنانی می خواهند که بتوانند به راحتی وی را فریب دهند . از این رو زنان کم هوش ، دردسرهای کمتری نیز دارند و مردان حوصله ی زنان وراج و فلسفه باف را ندارند !!!!*و البته ، انتخاب زنان کم هوش با جذابیت جنسی دلایل دیگری هم دارد ......

*قابل توجه خودم !!!!!

نظرات 9 + ارسال نظر
حمید رضا چهارشنبه 22 بهمن‌ماه سال 1382 ساعت 11:54 ب.ظ http://micron.blogsky.com

سلام
وبلاگ عالی بود . استفاده کردیم . می خواستم نظرتان راجع به تبادل لینک بپرسم . اگر موافق بودید در قسمت نظرات مارا مطلع گردانید .
با تشکر .
بای

دی جی سلطان چهارشنبه 22 بهمن‌ماه سال 1382 ساعت 11:59 ب.ظ http://nakhoda666.blogsky.com

موفق باشی

بچه پرو پنج‌شنبه 23 بهمن‌ماه سال 1382 ساعت 01:06 ق.ظ

در طبیعت بهترینها حق زندگی دارند و اشکال و صورت های ناجور بر طبق نظم طبیعت حذف میشوند . ولی متاسفانه در جامعه بشری بالعکس است .

در طبیعت بهترنیها زندگی نمی کنند ، انتخاب طبیعی سازگارترین ها را انتخاب می کنه و در این بین ارجحیتی نیست ....خواستی باز هم بیشتر بحث می کنیم ......(گفتم که من هم مثل تو پررو هستم ....!!!)

مهیار پنج‌شنبه 23 بهمن‌ماه سال 1382 ساعت 09:22 ق.ظ http://ensanvazendegi.persianblog.com/

سلام مطالب خوبی بود .در مورد انتخاب جنسی یک تئو ری دارم حتما اونو بخون ،در آینده ای نزدیک می نویسم.راستی در مورد بلاگاسکای وقت کافی ندارم وگرنه حتما این جا هم میو مدم .فعلا خدا حافظ.

سلام
خوشحال می شم وقتی می گی مطلبی خوب بود ، بیشت توضیح بدی ، برام جالبه که آدم های مختلف چه طور می بینند .....حتما وب لاگت رو می خونم .......در مورد بلاگ اسکای منظورم این بود که یه جا رزرو کن تا اگه هر جایی مشکل پیدا کرد ، جا داشته باشی !!!!

بابی بی باک! پنج‌شنبه 23 بهمن‌ماه سال 1382 ساعت 11:30 ق.ظ http://www.homosapiens.blogsky.com

زیاده ، اما بدبختی کلا مثل خود می مونه!
حالا محض حالگیری و پوز زنی و کل کلز و باهوش بازی هم که شده بگیر که اومد:
۱. گریز - به هر مفهوم دل بخواهکی!- جزو هوش نیست؟
۲. چرا تغییر محیط = هوش بیشتر؟
چرا عالم برون عالم درون؟
برای مطالعه‌ی سیستمی که حافظه دارد ناظر را کجا فرض کنیم؟ داخل یا خارج؟
۳. آیا ممکن است چیزی بیشتر از چیز دیگری باشد؟
مرز تفاوت کمی و کیفی کجاست؟
۴. آیا ممکن است دو ناظر یک پدیده را یکسان اندازه بگیرند؟
آیا ممکن است اصلا یک پدیده را ببینند؟
۵. چگونه مطمئن شویم که چیزها بسته به شرایط زمانی و مکانی (محیط ) خود تعریف می شوند یا نه؟ چطور بفهمیم که یکی از سیستم و محیط را عوضی نگرفته ایم؟
۶. همه ی این ها چه ربطی به انتخاب جنسی دارد؟ چرا برای انتخاب های هم پول دار هم باهوش مردم حرف در می آوری دختر جان؟


بابی بی باک !!( خودمونیم اسم باحالی روت گذاشتیم !!!)
این سوالها نیاز داره تا توضیح شفاهی هم پیوست شود ....

Lord پنج‌شنبه 23 بهمن‌ماه سال 1382 ساعت 04:49 ب.ظ http://www.lostlord.com

عرض کنم از همون اول باید میگفتی هوش جنسی
بعدش هم همیشه یه درصدی برای مردهایی در نظر بگیر که دنبال آدم فلسفه باف میگردن و در ضمن خودشون هم سرشون درد میکنه برای گوش کردن و باز هم در ضمن اینکه اینطوری که مینویسین آدم فکر میکنه باید بره یه فیلسوف ۹۰ ساله جزامی رو بگیره که آدم حسابی به نظر بیاد و فکر کنم نظرت اینه که آدم یا باهوشه و بیریخت و بی پول و یا خنگه و خر پول!!!
نمیشه حالا یکی هم خوشگل باشه هم باهوش؟
نور علی نور میشه ها!

هوش جنسی یعنی چی ؟ من تعریف دقیقی ازش ندارم . می شه تعریفش کنی ؟
من نگفتم که معیارهای انتخاب شخصی این است ....گفتم معیار برنده شدن ....
من صحبت از آدم ناحسابی و حسابی نکردم ..می شه ازت خواهش کنم ، یه بار دیگه متن بخونی ، به خصوص آخرش رو !!!!
منتظرم نظراتت رو در مورد معیارهای برنده شدن در رقابت جنسی بخونم ......تو فکر می کنی ، چه معیارهایی اولویت دارند .....
ایده آل ها هم اگه تحقق پیدا کنه ، دنیا به کام خواهد بود ....

مهیار پنج‌شنبه 23 بهمن‌ماه سال 1382 ساعت 09:45 ب.ظ http://ensanvazendegi.persianblog.com/

دو باره سلام
در مورد درگیری با محیط با ید بگم انسانها تا حد زیادی با تقویت کننده ها کنترل می شوند و چون هوش در راستای ارضا سایق به کار گرفته می شود همواره انسان را دچار اشتباه می کند در حالیکه فرد با هوش مورد نظر شما سر گرم رفع نیاز خود است و از غایت کار خود بی خبر می ماند.
این دستکاری در محیط ( سازگاری )نمی شود.
یک جورایی با داروین در مورد انتخاب طبیعت موافقم که موجودات ضعیفتر از بین می روند.
پیروز باشی.

این جمله که هوش در جهت ارضا ی سائق است ، مال کیه ، یعنی تئوری اش مال کیه ؟ حدس می زنم فروید باشه .....
از چه غایتی ؟ فرد باهوش مورد نظر من ؟
دستکاری در محیط اگر سازگاری نیست ، پس چیست ؟
من نمی تونم اینجا معادل اینگلیسی بنویسم ، تویه صفحه بازخورد همین مطلب این کار رو می کنم ...شاید روشن تر بشه .....

بچه پرو پنج‌شنبه 23 بهمن‌ماه سال 1382 ساعت 10:46 ب.ظ

سازگارترین ها نه . بهترینها چون این یکی از قوانین طبیعت است که آن سلول یا موجود با شرایط خودشو تطبیق میدهد ولی بیشتر بهترینها حق تکثیر دارند به عنوان مثال در یک گله گوزن جنگ برای انتخاب بهترینها است نه سازگارترینها

یه سوال
بهترین ها یعنی چی ؟ . از دیدگاه چه کسی ؟
جواب مفصل تر رو فردا می دهم .....

بچه پرو پنج‌شنبه 23 بهمن‌ماه سال 1382 ساعت 10:48 ب.ظ

ببخشید این مقاله چگونگی پیدایش ذهن نوشته ی حامد ـ م را کجا میتونم گیر بیارم .
وپاسخ بحث قبلی را که ندادید

این مقاله رو من می تونم براتون میل کنم ، اما اول باید از حامد اجازه بگیرم ....حامد هم الان مسافرت است تا شنبه !!
جواب شما رو هم همین الان خواندم ، بازخوردهای قبلی را نگاه نکرده بودم ، بخوانم ، حتما جواب می دهم ، فقط اگر اشکالی ندارد برای فردا ....تا بهتر بتونم فکر کنم ....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد